5 okt. 2010

PÅ GIFTETS VINGAR


DET ÄR BARA SVINEN SOM HÖRS
Laptop, latte, New York och Paris
. En postironisk mediagris. Toppfinans & politisk elit. Allt går att sälja med rätt retorik. Det är bara svinen som hörs hela tiden. De bloggar om vart de senast sket, för att skyla över sin nervositet. Med trendigt cynisk människosyn och högar av koks på avenyn. Det är bara svinen som hörs hela tiden. Tveka inte en sekund, ta musköten och sätt i mun. Jag vill se Schulman sönderslagen och Stäel von Holstein med sås på kragen. Vadå arbete som identitet? Jag ligger lågt och spelar med. Allt jag nånsin fått som tack blev dubbla bråck och människoförakt.

SLUTSTATION SNUTSTATION

Pupiller som tefat, speedad som en stucken gris.
Massan hejar på, ett liv i skit som förstapris. Vill du se en stjärna, se en stjärna brinna? Machokomplex, självförbränningsromantik. Publiken håller tummarna för djup tragik. Vill du se en stjärna, se en stjärna falla ner… Slutstation snutstation. Satsa på en pyrrhusseger. Förfall som enda ambition. Äh vadå, allt för scenen …eller hur? Innefolket gapar tomt om fylleromantik - Den hippa dekadensen, sån tröttsam jävla skit. Vill du se en stjärna brinna ihjäl?

PÅ GIFTETS VINGAR
Visst är det bekvämt med blind arrogans,
med antagonism och nolltolerans. Men det tömmer mig helt, till ett kolsvart hål av likgiltighet. Det gör mig så trött. Ni förtjänar inget mer än varandra. Låt skiten rämna till ruiner och aska. Ni bara klistrar ytor för att fejka ett djup. Vi måste bort härifrån. Låt revolutionen bli subversiv, metafysisk och psykoaktiv.

APPLÅD MED EN HAND
Mitt resonemang fyller ingen funktion.
Hur man än gör blir det ändå bara ord. Och varför skulle just jag förklara? Jag är så less på det uppenbara. Ingen kommer höra. Inget kommer hända. Varje tankeström blir en möbiusloop som startar från noll och tar om alltihop.Vi kommer knappast skärpa oss. Vi kommer aldrig fram till nåt. Ingen kommer höra. Inget kommer hända. Om du inte fattar det här, vad fattar du då? Det finns inget som kan ta oss härifrån. Vi är fast i vår egen konsekvens. Allt vi har är vår existens.Jag sjunker djupare igenom mig själv. Inhalerar tills lungorna sprängs.
Ingen kommer höra. Inget kommer hända.

EN FOT I GRAVEN & EN I KLAVERET
Du spottar & pissar i medvind
och håller dig jävligt konkret. Din konsekvens fyller ingen funktion, mer än som maskineri för din fåfänglighet. Absurditet är det enda vi har, för verkligheten är ogreppbar. Vilken del av dig är sann visionär? Vilken snor lite fraser här och där? En djupanalys av din punklogik blir ändå bara till kvantfysik. Absurditet är det enda vi har ,för verkligheten är ogreppbar. Krossa egot. Narcissismen. Individen. Den onda spiralen. Dis-koncept och publikfrieri? ”Förstör för dig själv” är mer vår melodi. Du är ett hånflin, jag är ett skämt. Tur att man inte är nykter jämt.

SGT PEPPER'S LOSER HARDCORE BAND

Längs gula landskap i Phnom Penh.
Bland klientelet på Pub 25. Med stirrig blick mitt i ingenstans. Med knutna tarmar i en ambulans. Bättre hatisk och ambitiös än apatisk och värdelös. Rostad tobak och värmeljus. På med kaffe, in med snus. Varje kvitto likadant: ”Rizla, Cigg och Mintkrokant”. Bättre hatisk och ambitiös än apatisk och värdelös. Utan brallor i Malmö tull. Ovårdad för sakens skull. Samma noja, andra trubbel. 27 år fyllda - och redan gubbe! Bättre hatisk och ambitiös än apatisk och värdelös.

AD NAUSEAM
Proffslobbyisterna säljer in död
för skådespel och mögligt bröd. Samma gamla hegemoni. Socialdarwinism och finansanarki. Hånflinande och aningslösa. Köpkraften växer med ekonomin som sopbergen växer med prylindustrin. Med egenintresse som enda moral och människoliv som realkapital. Hånflinande och aningslösa. Kuggarna jobbar, drivna av blod. Samma ändlösa flod av nya behov. Egenkärlek förkläds till förnuft. Kortsiktig vinst rankas högre än luft. Och flaggorna vajar på CNN, trots tusen versioner av "Never again".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar